Презумпція безкарності
- Дата публикации
- Просмотров: 272

Трохи більше року тому, 13 грудня 2011 року, Верховна Рада прийняла Закон про декриміналізацію економічних злочинів, пом'якшивши покарання для багатьох підприємців. Зусиллями авторів проекту позбавлення волі замінили штрафом, арешт - заставою, а 17 складів злочинів (обман покупців, порушення порядку заняття господарською діяльністю, незаконне відкриття валютних рахунків за кордоном та ін) перевели з категорії кримінально - караних в розряд адмінпровини.
Враховуючи, що багато ці діяння вже давно втратили суспільну небезпеку, прийняття Закону дозволило не тільки зменшити тюремне населення країни (по числу якого ми, на жаль, все ще входимо в першу десятку країн світу), а й знизити градус репресивності нашого законодавства в цілому. Судово - правоохоронна система, незважаючи на весь свій консерватизм, за рік успішно навчилася працювати за новими правилами.
Як показала практика господарських судів, законодавство про декриміналізацію економічних злочинів потребує корегування
У той же час, як показала практика господарських судів, законодавство в цій частині варто підкоригувати. Розумію, що у законодавців була блага мета - полегшити життя бізнесу. Але, на жаль, дуже часто благі наміри перетворюються на їх повну протилежність. Далі - дві типових історії.
Підприємець B перевів все майно належить йому компанії «A» на підставні фірми «B» і «C», зареєстровані на третіх осіб, але фактично контрольовані ним. Причина була банальна - приховати ліквідні активи від фіскальних органів. Після чого кредитори, будучи з бізнесменом «в долі», порушили справу про банкрутство фірми «A». Як тільки фірма «A» буде ліквідована, всі кошти знову повернуться підприємцю, а бюджет і «чужі» кредитори залишаться з носом.
Ось інший приклад. Власник будівельної фірми ініціює її банкрутство. У ході засідання з'ясовується, що незадовго до цього фірма отримала прибуток за субпідрядними контрактом. Але щоб її приховати, гроші переводилася на банківські рахунки кількох фірм - «одноденок», використовувалися також підроблені документи про витрати. Всі дії керівництва фірми свідчили про бажання приховати справжню прибуток, піти від оподаткування і обдурити кредиторів.
Що можна сказати про цих двох прикладах ? Не обов'язково читати Закон про банкрутство від кірки до кірки, щоб зрозуміти, що мова йде про фіктивне банкрутство. І якщо раніше таким «джентльменам удачі» «світило» кримінальне покарання : мінімум - штраф (від 12,7 до 34 тис. грн.), Максимум - обмеження волі на строк до трьох років (ст. 218 КК «Фіктивне банкрутство»), то тепер тільки адміністративний штраф. Та й то за умови, що сума збитків складе не менше 268,5 тис. грн.
Звичайно, можна дискутувати про те, яка відповідальність - кримінальна чи адміністративна - тут доцільніше. Але те, що вона повинна бути, - поза всяким сумнівом. Причому такі факти, як незаконна передача, приховування майна з метою фіктивного банкрутства, встановлюються виключно господарським судом у засіданнях по справі про банкрутство. Після чого суд, керуючись ч. 4 ст. 90 Господарського процесуального кодексу (далі - ГПК), повинен повідомити про виявлені ознаки злочину міліцію або прокуратуру. Ось тут-то і виникають проблеми.
По-перше, повідомити - то суд повинен, але ніде в законі не сказано, що правоохоронні органи повинні йому відповісти. Хіба що у спільному листі Вищого господарського суду України (ВГСУ) і Генпрокуратури (від 3 серпня 1992 року), а воно є лише підзаконним актом.
По-друге, фіктивне банкрутство більш не є злочином, а до ГПК йдеться тільки про повідомлення про діяння, «що містять ознаки дії, переслідуваної у кримінальному порядку». Про адміністративні правопорушення - ні слова. І по-третє, в постанові Пленуму ВГСУ від 26 грудня 2011 року говориться про направлення судом матеріалів «для перевірки чи порушення кримінальної справи». Але як відомо, після вступу в силу нового Кримінального процесуального кодексу стадія порушення кримінальної справи відсутня як така.
З одного боку, суди повинні піклуватися про те, щоб фіктивне банкрутство каралося і обмежувалося. З іншого - з правоохоронних структур знімається всяка відповідальність перевіряти матеріали суду і повідомляти про результати
В результаті суспільству надсилається двоякий месидж : з одного боку, суди повинні піклуватися про те, щоб фіктивне банкрутство каралося і обмежувалося, а з іншого - з правоохоронних структур знімається всяка відповідальність перевіряти матеріали суду в подібних ситуаціях і повідомляти про результати. Вже не кажучи про те, що, приховавши майна на мільйон, «спадкоємці Бендера» відбудуться штрафом у кілька тисяч, продовжуючи далі будувати нові «піраміди» та філії фірм «Роги і копита».
До слова, в тій же Америці за подібні діяння передбачена кримінальна відповідальність у вигляді штрафів (10 - 250 тис. доларів) і позбавлення волі (до року). До того ж для притягнення до кримінальної відповідальності не вимагається, щоб фіктивним банкрутством було завдано великих збитків. Ну, не прийнято там закривати очі на елементи шахрайства у справах про банкрутство ! І думаю, досвід Штатів у цій частині нам варто запозичити : навіть якщо «віруси» (а нечесний підприємець, як вірус, «заражає» здорове суспільство) перемогти повністю не можна, то тримати їх під контролем можна і потрібно.
Вікторія Джарти,
заступник голови господарського суду м. Києва