Чи буде благодійна допомога надходити нужденним швидше?

конструктор договоров Украина

3 лютого 2013 набув чинності новий Закон України «Про благодійну діяльність та благодійні організації». Даний нормативний акт прийшов на зміну аналогічного Закону 1997 року, який вже давно пережив себе і, безсумнівно, вимагав значних змін. Однією з головних завдань нового Закону є спрощення порядку створення та функціонування благодійних організацій (далі - БО), що, у свою чергу, має прискорити процес отримання благодійної допомоги особами, гостро потребують в ній. Чи так це насправді, будемо розбиратися в цій статті.

Термін створення благодійної організації займе лише кілька днів

З набранням чинності нового Закону порядок створення благодійних організацій регулюється Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців». Таким чином, на даний момент державної реєстрацією благодійних організацій займаються державні реєстратори (далі - держреєстратори). Раніше реєстрація благодійних організацій здійснювалася органами Міністерства юстиції. Це була досить тривала процедура (іноді терміни створення БО перевищували три місяці). Зараз же для держреєстрації БО необхідно лише кілька днів.

Процес створення БО починається з прийняття засновниками відповідного рішення, який оформлюється протоколом. Засновниками БО можуть бути будь-які дієздатні фізичні або юридичні особи, крім державних, комунальних підприємств, установ та інших юридичних осіб публічного права.

У своєму рішенні засновники повинні визначитися з назвою, органами управління, посадовими особами, місцезнаходженням, територією діяльності та затвердити статут (установчий акт) БО. Необхідно відзначити, що новий Закон скасовує територіальний статус БО і значно спрощує систему управління ними. Тепер для поширення діяльності БО на всеукраїнський рівень зовсім необов'язково створювати представництва в більшості областей України, а замість чотирьох обов'язкових органів управління, передбачених Законом 1997 (наглядова рада, загальні збори членів, дирекція, правління), новий Закон зобов'язує до обов'язкового створення лише двох таких - виконавчого органу та наглядової ради.

Також засновники повинні визначитися з організаційно - правовою формою створюваної організації. Новий Закон обмежує види БО, дозволяючи створювати їх тільки у формі благодійного товариства, благодійного фонду чи благодійної установи, і визначає особливості управління ними.

Зокрема, благодійне товариство повинно створюватися не менш як двома засновниками. Благодійний фонд і благодійна установа - одним або декількома засновниками. При цьому особливістю благодійного фонду є те, що його учасники не зобов'язані передавати йому будь-які активи для досягнення цілей благодійної діяльності. Благодійна установа, навпаки, створюється за рахунок активів, що передаються одним або декількома засновниками. Різними також є і установчі документи. Так, у благодійних фондів і товариств це статут, а у благодійного установи - установчий акт.

Наступним кроком після прийняття рішення про створення є подача документів держреєстратору за місцезнаходженням БО.

Пакет документів, необхідний для створення благодійної організації, значно скоротився

Засновники (або уповноважена ними особа) подають держреєстратору наступний пакет документів:

1) заповнену реєстраційну картку (форма № 1);

2) примірник рішення учасників про створення БО (протокол) ;

3) два нотаріально завірених екземпляри установчих документів ;

4) квитанцію про сплату реєстраційного збору (на сьогоднішній день це 51 грн.) ;

У разі подання документів безпосередньо засновниками, вони повинні надати держреєстратору свої паспорти, а якщо документи подає уповноважена особа, то представник повинен мати нотаріальну довіреність, причому від кожного із засновників.

Як бачимо, новий Закон значно скоротив перелік документів, необхідних для держреєстрації БО. Зокрема, не потрібно подавати відомості про засновників та членів виконавчого органу БО, відомості про наявність відділень. Варто відзначити, що держреєстратор не має права вимагати надання додаткових документів. Якщо немає причин для відмови в держреєстрації (документи правильно оформлені, подані в повному обсязі і за належним місцем реєстрації, у представника є необхідні повноваження), то протягом трьох робочих днів держреєстратор зобов'язаний внести дані про створюваної БО до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - ЄДР).

Варто відзначити, що даний пакет документів можна направити держреєстратору цінним листом з описом вкладень, однак у такому випадку термін реєстрації БО дещо затягується.

До недавнього часу після держреєстрації юрособи необхідно було звертатися для постановки на облік в органи податкової інспекції, пенсійного фонду, управління статистики. Зараз же ситуація значно спростилася. Реєстраційна служба в автоматичному режимі передає дані про створеної організації у відповідні органи. Тепер немає довідки 4 - ОПП з податкової, так само як і немає довідки з управління статистики. Єдиний і найголовніший документ, який отримує створена БО, - виписка з ЄДР, в якій і вказуються всі реєстраційні дані, відомості про постановку на облік у відповідних органах, а також основний вид діяльності благодійної організації (КВЕД). Виписку з даними про постановку на облік можна отримати у держреєстратора вже через кілька днів після подачі пакета документів.

На цьому і закінчується процес державної реєстрації благодійної організації. Однак для повноцінного функціонування БО залишається ще два простих кроки: виготовлення печатки та відкриття рахунку в банку. На даному етапі ніяких проблем виникати не повинно. Друк виготовляють у штемпельно - граверних майстерень, яких зараз величезна кількість по всій Україні. Для цього знадобиться заяву на виготовлення печатки (зразок можна знайти на сайтах підприємств - виробників печаток), копія виписки з ЄДР та, природно, довіреність на представника. Процес створення друку займає не більше півгодини.

Відкрити рахунок в банку теж не складе проблем. Пакет документів стандартний практично у всіх банках і включає в себе: заяву на відкриття рахунку, копію виписки з ЄДР, нотаріально завірену копію установчого документа та протоколу про призначення посадових осіб, копії паспортів посадових осіб та дві нотаріально завірені картки із зразками підписів та печаткою БО. Однак слід зазначити, що картки зразків підписів можуть відрізнятися в різних банках, тому бажано заздалегідь звернутися в обраний банк за зразком такої картки. Також хотілося б відзначити, що новий Закон скасував вимогу щодо необхідності врахування коштів для господарської та благодійної діяльності БО на окремих банківських рахунках. Іншими словами, для функціонування БО досить мати всього один відкритий банківський рахунок.

ВИСНОВОК:

Підводячи підсумок, хотілося б підкреслити, що новий Закон однозначно спрямований на розвиток благодійної діяльності в Україні. Численні прогалини у старому законодавстві в цій сфері створювали величезні проблеми для надання благодійної допомоги особливо тим, хто терміново її потребував. За новим Законом термін створення БО займає від трьох до п'яти днів. Це, безсумнівно, є одним з його головних переваг. Іншими позитивними моментами нового Закону є скасування територіального статусу БО, спрощення порядку управління та скорочення пакету документів, необхідних для їх створення. Всі ці переваги однозначно будуть стимулювати благодійників до добровільної підтримки такої суспільно - корисної діяльності, причому в зручний для них спосіб.