Головні законодавчі зміни, очікувані в 2013 році

конструктор договоров Украина

2013 обіцяє принести не менше ( а можливо, й більше) серйозних законодавчих змін, ніж 2012 рік. Що й казати, якщо тільки 1 січня 2013 набули чинності два кодексу, 56 законів і 36 урядових акту, а ще кілька найважливіших законів повинні набути чинності протягом 2013 року. Зміни очікуються в самих різних сферах, але все ж деякі з них торкнуться максимально широкого кола осіб, стануть дійсно революційними, а тому заслуговують на особливу увагу.

Новий механізм реєстрації прав на нерухомість

З 1 січня 2013 нарешті запрацювала нова процедура реєстрації речових прав на нерухомість та їх обтяжень, запроваджена Законом «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Вона передбачає перехід від діючої раніше актово - титульної системи реєстрації прав до титульної системі. Титульна система передбачає, що відтепер право власності та інші речові права на нерухомість ( право володіння, право оренди, сервітут, суперфіцій, емфітевзис та інше), а також їх обтяження (іпотека, застава та ін.) Будуть виникати з моменту державної реєстрації цих прав ( обтяжень).

Разом із зміною сутності системи реєстрації прав змінюється і сама процедура її здійснення. По-перше, тепер державною реєстрацією прав на нерухомість займаються не органи Держземагентства та БТІ, а органи Мін'юсту та нотаріуси, у зв'язку з чим очікується підвищення рівня зручності при проведенні процедури реєстрації. Органи Мін'юсту можуть реєструвати всі речові права та їх обтяження, а нотаріуси - ті права, які виникають у результаті вчинення нотаріальних дій з нерухомістю. По-друге, відтепер діє єдиний порядок реєстрації прав на земельні ділянки та на об'єкти нерухомості, які на них розташовані. По-третє, всі відомості про реєстрацію прав на нерухомість та їх обтяжень повинні будуть бути зведені в єдиний Державний реєстр прав на нерухоме майно. Крім цього, передбачені такі приємні нововведення, як можливість подачі документів на реєстрацію в електронній формі, можливість проведення держреєстрації прав одночасно з нотаріальним посвідченням угод, на підставі яких вони виникають ( передаються), і багато іншого.

Хоча, звичайно, проблеми, пов'язані з новою процедурою реєстрації прав на нерухомість теж будуть. Найбільш масовою і актуальною зараз буде проблема перенесення відомостей про раніше зареєстровані об'єкти нерухомості з одних реєстрів в інші. Адже хоча Закон «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» і визнає речові права на нерухомість, зареєстровані раніше, але він не передбачає автоматичного перенесення відомостей з раніше створених реєстрів до Державного реєстру прав. Виходячи з положень постанови КМУ від 22.06.2011 року № 703, таке перенесення буде можливим лише за заявою власника майна.

Більш докладно про ці та інші зміни в системі реєстрації прав на нерухомість можна прочитати в матеріалах «ПП» «Деякі питання реєстрації нерухомого майна: чого слід очікувати в 2013 році», «Реєстрація нерухомості: підвищуючи usability», «Засідання Комітету з питань права URE Club: в очікуванні реєстраційних змін», «Реєстрація прав на нерухомість по-новому: що рік 2012 нам готує?»та багатьох інших.

Новий порядок формування земельних ділянок та реєстрації прав на них

Одночасно із зміною системи реєстрації прав на нерухомість змінилася і система реєстрації земельних ділянок як об'єктів права власності, чому посприяв Закон «Про державний земельний кадастр», який також набув чинності 1 січня 2013 року. Разом з Законом «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» він істотно змінює порядок формування земельних ділянок та реєстрації прав на них.

По-перше, у зв'язку з передачею функцій з реєстрації прав на земельні ділянки державним реєстраторам органів Мін'юсту і нотаріусам, органи Держземагентства відтепер здійснюють тільки формування земельних ділянок, відомості про яких будуть відображатися в Державний земельний кадастр ( ДЗК). Тобто в тих випадках, коли земельна ділянка як об'єкт права власності вже сформований ( йому присвоєно кадастровий номер), для переходу права власності на нього достатньо буде пройти процедуру перереєстрації прав на нього у держреєстратора або у нотаріуса. А в тих випадках, коли він ще не сформований ( наприклад, не відведена із земель державної та / або комунальної власності), то необхідно буде спочатку пройти процедуру його формування в органі Держземагентства, а потім зареєструвати право власності на нього у держреєстратора.

По-друге, документом, що підтверджує наявність права власності на земельну ділянку, тепер буде не державний акт про право власності на землю, а свідоцтво про право власності на нього, який видаватиметься в порядку, встановленому Законом «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». При цьому державні акти про право власності на землю та інші документи, що засвідчують права на неї, видані раніше, як і раніше вважаються дійсними.

По-третє, формування земельних ділянок та їх реєстрація буде як і раніше здійснюватися шляхом відкриття Поземельної книги на підставі документації із землеустрою (оригіналу та електронної копії). Термін реєстрації повинен становити не більше 14 днів. Документом, що підтверджує формування земельної ділянки, буде витяг з ДЗК про земельну ділянку, частиною якого буде кадастровий план земельної ділянки.

По-четверте, ДЗК буде містити відомості не тільки про земельні ділянки (їх кадастрові номери, місце розташування, площі, нормативною оцінкою, кордонах та інше), а й відомості про обмеження у використанні земель, про кадастрове зонування, про державний кордон і про землі адміністративно - територіальних одиниць (включають відомості про бонітування грунтів). Відомості з нього можна буде отримати у формі витягу, довідки або викопіювання з кадастрової карти (плану) та іншої картографічної документації. Частина відомостей ДЗК вже доступна на сайті Держземагентства і в майбутньому повинна ще більше наповнюватися, враховуючи вимоги ст. 36 Закону «Про державний земельний кадастр».

По-п'яте, відомості земельних ділянках, сформованих до 2004 року, підлягають автоматичному перенесенню до ДЗК, оскільки, як правило, вони вже мають кадастрові номери, а інформація про них міститься в Поземельної книги. У той же час власники ділянок, які отримали держакти до 2004 року і не мають кадастрових номерів, повинні розробити технічну документацію щодо встановлення ( відновлення) меж земельної ділянки в натурі ( на місцевості) і на підставі цієї документації зареєструвати земельну ділянку в кадастрі.

Наскільки ефективною буде нова система реєстрації земельних ділянок і прав на них, покаже час, але вже зараз можна виділити певні її переваги і недоліки. Детально про деякі з них можна прочитати в матеріалах «ПП» «Реєстрація земельних ділянок по - новому: чи чекати спрощення угод з нерухомістю ?», «І знову здрастуйте !.. Новий Закон про Державний земельний кадастр», «Особливості оформлення прав на земельні ділянки після 1 січня 2013 року», «Засідання Комітету з питань права URE Club: в очікуванні реєстраційних змін», «Скасування державних актів на землю: що буде ?», «принцип відкритості даних кадастру»та деяких інших.

«Букет» податкових нововведень

1 січня 2013 вступили в силу також ряд важливих змін до Податкового кодексу, що стосуються великого числа платників податків. Серед них варто особливо відзначити наступні зміни:

1) впровадження нових методів та порядку визначення звичайних цін ( ст. 39 ПК). Цими змінами обмежена сфера застосування звичайних цін, розширено перелік методів визначення звичайних цін (додані методи розподілу прибутку і чистого прибутку), передбачена можливість визначення звичайної ціни на підставі незалежної оцінки, проведеної суб'єктом оціночної діяльності, встановлено виключний перелік офіційних джерел інформації, на підставі даних яких може визначатися звичайна ціна.

2) покладання обов'язку щодо сплати авансового внеску з податку на прибуток на платників податків, доходи яких за попередній рік перевищили 10 мільйонів гривень. Авансовий внесок повинен буде сплачуватися щомісяця в розмірі не менше 1 /12 нарахованої до сплати суми податку за попередній звітний ( податковий) рік без подання податкової декларації.

3) впровадження податку на нерухомість, відмінну від земельних ділянок. Об'єктом оподаткування цим податком є об'єкти житлової нерухомості, платниками - фізичні та юридичні особи, які є власниками цих об'єктів. Базою оподаткування - житлова площа об'єкта нерухомості. Ставки податку мають бути встановлені місцевими радами, але для квартир, житлова площа яких не перевищує 240 кв. метрів, та житлових будинків з житловою площею не більше 500 кв. метрів вони не можуть перевищувати 1% мінімальної зарплати за 1 кв. метр. А для тих квартир ( житлових будинків), які зазначені розміри перевищують, - не більше 2,7% мінімальної зарплати за 1 кв. метр. При цьому НК встановлено багато пільг, які звільняють від необхідності сплати податку на нерухомість або істотно зменшують розмір податку, що підлягає сплаті. Розмір податку для фізичних осіб буде визначатися органами ДПС та підлягати сплаті раз на рік, а юридичні особи вже до 1 лютого повинні будуть направити податкову декларацію з цього податку та сплачувати його раз на квартал.

4) зниження ставки податку на прибуток з 21% до 19%.

5) встановлення нових правил визначення вартості легкового автомобіля, мотоцикла, мопеда, виходячи з якої необхідно сплачувати ПДФО з доходів, отриманих від їх відчуження. Тепер дохід від продажу зазначених видів транспортних засобів не може бути нижче його середньоринкової вартості, яка визначається Мінекономрозвитку або не нижче його оціночної вартості. Тобто при відчуженні автомобіля (його продаж, обмін, дарування та інше) необхідно буде або замовити його оцінку у суб'єкта оціночної діяльності і, виходячи з неї, сплатити до бюджету ПДФО, або сплачувати ПДФО виходячи з тієї середньоринкової вартості відчужуваної марки транспортного засобу, яка вказана на сайті Мінекономрозвитку. В іншому випадку нотаріус не зможе засвідчити угоду з відчуження легкового автомобіля, мотоцикла, мопеда. При цьому платити збір до Пенсійного фонду при відчуженні автомобіля не потрібно, а вартість нотаріального посвідчення таких договорів у державних нотаріальних конторах знизилася до 17 - 85 гривень. Крім того, відчуження одного легкового автомобіля, мопеда або мотоцикла один раз на рік відтепер звільнено від обкладення ПДФО ( раніше ставка становила 1%).

Крім цих і деяких інших змін, що стосуються певного кола платників податків ( наприклад, нові правила оподаткування страховиків, встановлені ст. 156 НК), варто відзначити зміни, які набрали чинності 3 січня 2013 року. А саме:

- Введення акцизного податку на прибуток, отриманий від операцій з цінними паперами та деривативами. Ставка збору становитиме від 0 до від 1,5% суми операцій залежно від того, перебувають цінні папери в обороті на фондовій біржі чи ні. Крім того, істотно зміниться порядок оподаткування операцій з цінними паперами податком на прибуток і НФДЛ (зокрема, ставка податку на прибуток за операціями з цінними паперами та деривативами буде знижена до 10%);

- Держказначейству надається право на випуск казначейських фінансових векселів, якими воно може здійснювати розрахунки за зобов'язаннями бюджету, в тому числі виплачувати бюджетне відшкодування ПДВ шляхом оформлення казначейських фінансових векселів;

- Тимчасово, до 1 січня 2018 року, повертається збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства. Платниками цього збору будуть СПД, які реалізують в оптово - роздрібній мережі та у мережі громадського харчування алкогольні напої та пиво, а також виробники у разі продажу алкогольних напоїв та пива безпосередньо споживачам. Ставка збору становитиме 1,5% від виручки, отриманої від реалізації алкогольних напоїв та пива;

- Розширюються права органів ДПС у частині контролю за здійсненням готівкових розрахунків із застосуванням РРО і вводиться вимога про використання РРО при продажу товарів через мережу Інтернет.

Детально про ці та інші зміни в податковому законодавстві читайте в одному з наступних номерів «ПП».

Процедура банкрутства по-новому

19 січня 2013 набуде чинності нова редакція Закону «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом». Серед головних змін, пов'язаних з ним, варто відзначити наступні:

- Можливість проведення процедури досудової санації боржника. Такий вид санації буде можливий за згодою боржника і кредитора, якому належить більше 50% заборгованості боржника. При цьому план досудової санації боржника повинен бути погоджений усіма забезпеченими кредиторами, схвалений на загальних зборах кредиторів боржника та затверджено господарським судом;

- Рішення про порушення справи про банкрутства і, відповідно, введення мораторію на задоволення вимог кредиторів буде прийматися судом в ході підготовчого засідання, в рамках якого повинні бути перевірені підстави для порушення справи про банкрутство та обгрунтованість вимог заявника;

- Кредитори, які не встигли заявити свої вимоги протягом встановленого терміну (30 днів), не втрачатимуть право на отримання боргу. Вони не будуть конкурсними кредиторами, але їх вимоги все одно будуть погашатися: в останню, шосту чергу.

- Зміна термінів проведення окремих процедур у процесі банкрутства: термін повноважень розпорядника майна буде скорочений з шести місяців (з можливістю продовження на необмежений термін) до 115 днів з можливістю продовження тільки на два місяці; терміни санації скорочені з 12 до 6 місяців, але при цьому їх можна буде продовжити на 12, а не на 6 місяців; можливість продовження термінів ліквідації буде скасована (максимальний термін залишається колишнім - 12 місяців);

- Продаж майна боржника виключно через аукціон. Оголошення про проведення аукціону з продажу майна боржника має розміщуватиметься на веб - порталі Державного департаменту з питань банкрутства. Аукціон має проводитися особою, яка має ліцензію на проведення торгів за замовленням ліквідатора. Законом детально врегульовано процедуру проведення аукціону, в тому числі передбачена можливість його проведення у формі електронних торгів;

- Зміна правового статусу арбітражних керуючих, порядку допуску до цієї професії та контролю за їх діяльністю. Зокрема, передбачено заміну процедури ліцензування арбітражних керуючих на процедуру видачі їм кваліфікаційних свідоцтв. Для отримання цього свідоцтва необхідно буде здати іспит у формі незалежного автоматизованого тестування. Також впроваджується професійне страхування відповідальності арбітражних керуючих і створення спеціального компенсаційного фонду за рахунок керуючих, передбачається можливість участі досвідчених арбітражних керуючих у перевірках інших арбітражних керуючих з боку Держдепартаменту з питань банкрутства; впровадження автоматизованого розподілу справ між арбітражними керуючими.

Більш докладно про цей документ читайте в матеріалі «ПП» «Нова процедура банкрутства в новому 2013», а також в одному з наступних номерів видання.

Інше

Серед інших законодавчих актів, що несуть кардинальні зміни, варто виділити наступні:

1) Кодекс цивільного захисту, який вводиться в дію 1 липня 2013 року. Серед численних змін, пов'язаних з впровадженням цього комплексного документа, виділяються:

- Скасування права органів Державної інспекції техногенної безпеки на повне або часткове призупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, устаткування, транспортних засобів. Тепер рішення про застосування таких санкцій зможе приймати тільки адміністративного суду на підставі відповідного звернення інспекції. При цьому виключний перелік підстав для такого звернення перерахований у ст. 70 Кодексу цивільного захисту;

- Повне скасування процедури отримання дозволів органів пожежної безпеки на початок роботи новостворених підприємств, а також на початок використання суб'єктами господарювання об'єктів нерухомості (будівель, споруд, приміщень або їх частин). Замість отримання дозволу необхідно буде подати декларацію відповідності матеріально - технічної бази суб'єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки. При цьому наявність позитивного висновку за результатами оцінки (експертизи) протипожежного стану підприємства, об'єкта чи приміщення буде необхідно тільки СПД з високим ступенем ризику.

2) новий Закон «Про зайнятість населення», який набув чинності 1 січня 2013 року. Головними змінами, які з ним пов'язані, є:

- Надання роботодавцю, який протягом року працевлаштував на нові робочі місця працівників з виплатою їм зарплати на рівні не нижче трьох мінімальних, право на зменшення в наступному році розміру ЄСВ на 50% за кожного такого працевлаштованого особи;

- Надання роботодавцю, який працевлаштував на нове робоче місце молодь на перше робоче місце, осіб віком від 50 років і інших неконкурентоспроможних громадян терміном не менше ніж на два роки, компенсації витрат, пов'язаних із сплатою ЄСВ незалежно від розміру зарплати протягом першого року;

- Право на оформлення трудових відносин на умовах стажування з молодими спеціалістами, які мають освітньо - кваліфікаційний рівень «кваліфікований робітник», «молодший спеціаліст», «бакалавр», «спеціаліст» за необхідною спеціальністю і продовжують навчання. Таку стажування молоді фахівці зможуть проходити у вільний від навчання час протягом шести місяців, із записом у трудовій книжці. Необхідність виплати їм заробітної плати при цьому буде залежати від того, будуть вони виконувати певні професійні обов'язки чи ні;

- Введення заборони на вказівку в оголошеннях ( рекламі) про вакансії зазначати обмеження щодо віку кандидатів, пропонувати роботу лише жінкам або лише чоловікам, висувати вимоги, що мають переваги однієї статі над іншою, вимагати надання відомостей про особисте життя;

- Врегулювання діяльності рекрутингових агентств і інших посередників у працевлаштуванні, а також осіб, що надають послуги аутстаффінгу. Зокрема, посередники у працевлаштуванні мають бути включені до переліку, який формується Державним центром зайнятості, вони повинні будуть подавати відомості про чисельність працевлаштованих ними осіб, співпрацювати з державними центрами зайнятості. Особи, що надають послуги аутстаффінгу, повинні будуть отримати дозвіл на наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні.

Більш докладно про положення нового Закону «Про зайнятість населення» читайте в матеріалах видання «ПроПРАВО» «Закон про зайнятість населення: пастка для всіх», «Аналіз проекту Закону України «Про зайнятість населення», «Новий Закон «Про зайнятість населення»: компроміс між попитом і пропозицією на працю»та деяких інших.

3) Закон «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень», який визначає особливості виконання рішень суду про стягнення коштів з державних органів, державних підприємств та юридичних осіб, примусова реалізація майна яких заборонена. Згідно з документом виконання судових рішень про стягнення коштів з держоргану покладається на Держказначейство, яке повинне буде виконати його шляхом списання коштів з рахунків такого держоргану в рамках відповідних бюджетних призначень, а якщо у цього держоргану такі призначення відсутні - за рахунок коштів, передбачених у бюджеті для забезпечення виконання рішень суду. За рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду, виплачуватимуться також борги державних підприємств та юросіб, реалізація майна яких заборонена, у разі якщо таке рішення не виконано протягом шести місяців з дня винесення постанови про відкриття виконавчого провадження. При цьому на перерахування стягуваної суми у Держказначейства буде три місяці, після закінчення яких на суму стягнення буде нараховуватися компенсація у розмірі 3% річних від несплаченої суми.

Крім перерахованих вище законів, важливі зміни пов'язані з набуттям чинності з 1 січня 2013 року Закону «Про внесення змін до Закону України «Про нотаріат» щодо державного регулювання нотаріальної діяльності», який змінив правове регулювання нотаріальної діяльності, в першу чергу, порядок доступу до нотаріальної діяльності та порядок контролю за нею; введення в дію Закону «Про громадські об'єднання», що змінює правове регулювання діяльності об'єднань громадян; вступ в силу з 12.10.2013 року Закону «Про депозитарну систему України», що змінює правове регулювання депозитарної діяльності. Докладний аналіз цих та інших важливих законодавчих актів 2013 року проведено у наступних випусках видання «ПроПРАВО».