Як отримати компенсацію за скасування авіарейсу

конструктор договоров Украина

Поїздка за кордон зазвичай залишає хороші враження, але іноді трапляється зовсім навпаки. Компанія «Аеросвіт» не так давно показала нам, що треба бути готовим до будь-якої ситуації. Навіть якщо ви зібрали валізи і тримаєте в руках квиток назад додому - це ще не гарантія, що ви доберетеся туди вчасно. Затримка рейсу, перенесення дати вильоту або взагалі його скасування - ось що може чекати вас в аеропорту. Що потрібно знати, щоб не застати себе зненацька ? Кращою відповіддю буде випадок з практики.

Мій клієнт, відпочиваючи в Барселоні, отримав смс - повідомлення за день до вильоту в Україну, що його рейс скасовано через національний страйк в Іспанії, і авіакомпанія просить вибачення за доставлені незручності. Після дзвінка авіаперевізнику була отримана відповідь: «Ми повернемо вам гроші за невикористаний квиток або готові відправити вас додому найближчим рейсом (через 3 дні)». Можна це сприймати як можливість відпочити ще додаткових два дні в Іспанії, але ситуація була така, що людина обов'язково повинен був бути в Україні на день запланованого вильоту. Вихід був знайдений - ще одна додаткова ніч в готелі (170 євро за ніч) і куплений новий квиток додому (340 євро), а також бажання отримати компенсацію по прильоту в Україну. Отже, у яких випадках можна отримати компенсацію через скасування рейсу і чи можна вважати страйк тим обставиною, яка знімає відповідальність з авіаперевізника ?

Існує думка, що міжнародні правила авіаперевезень прописуються так, що довести свою правоту практично неможливо. Але якщо шанс все-таки існує, його треба використовувати.

Повітряний кодекс України (далі - ВК України) у статті 104 встановлює, що в разі скасування рейсу пасажирам мають бути запропоновані відшкодування вартості квитка або відправка додому найближчим можливим рейсом. Крім цього, пасажир має право на грошову компенсацію у таких розмірах:

250 євро - для рейсів дальністю до 1500 кілометрів ;

400 євро - від 1500 до 3500 кілометрів ;

600 євро - понад 3500 кілометрів.

При цьому статтею 105 ВК України встановлено, що компенсація виплачується, якщо пасажир не поінформований про скасування рейсу: мінімум за 2 тижні до вильоту ; в період не більше 2 тижнів і не менше ніж за 7 днів у разі пропозиції альтернативного рейсу.

Цією ж статтею визначено, що у разі скасування рейсу пасажирові повинні бути запропоновані харчування, проживання в готелі та трансфер аеропорт - готель.

Отже, якщо ваш рейс скасовано, то можна сміливо вимагати від авіаперевізника все зазначене вище. Не забудьте для підтвердження ваших витрат зберігати всі чеки та квитанції, без цього отримати повернення коштів буде дуже складно.

При купівлі квитків через Інтернет ви підтверджуєте, що ознайомлені з правилами авіаперевезень (документ ніхто не читає, але все відразу ставлять галочку, що ознайомлені), не надаючи цьому особливого значення. А це помилка

Як же закінчилася історія з скасуванням рейсу у мого клієнта? Особливістю його випадку було те, що рейс був відмінений через національний страйк в Іспанії. Само собою, авіаперевізник спробував зняти з себе відповідальність, мотивуючи тим, що це - випадок дії непереборної сили або надзвичайна ситуація, посилаючись на частину 3 статті 105 ВК України. Дійсно, компенсація не виплачується, якщо стався форс - мажор. Але авіаперевізник зобов'язаний довести належним чином, що страйк - це саме той випадок, який знімає з нього відповідальність.

Наприклад, в нашій країні це підтверджується довідкою Торгово - промислової палати України. В інших країнах також має бути державний орган, уповноважений визначати, були обставини форс - мажором чи ні.

У нашому випадку була отримана довідка від адміністратора аеропорту Барселони про те, що страйк - це надзвичайна ситуація. Можливо, так воно і є, але чи можна вважати таку довідку (до речі, навіть без печатки, а просто з підписом невідомої особи) належним доказом форс - мажору ? Чи це просто бажання авіаперевізника зняти з себе відповідальність легким шляхом ?

З моєї точки зору (і вона збігається з законом), якщо нормативними актами прямо визначено, яким документом необхідно підтвердити дію непереборної сили або надзвичайну ситуацію, то це необхідно робити тільки в установленому порядку і ніяк інакше. В іншому випадку, підтвердити форс - мажор і зняти з себе відповідальність можна буде за допомогою довідки від прибиральниці в аеропорту чи бармена. Нонсенс, але описаний випадок підтверджує можливість такого розвитку.

Отже, моєму клієнту повернули вартість невикористаного квитка, але було відмовлено у компенсації всіх понесених витрат (готель, харчування, трансфер), хоча все це підтверджувалося чеками та квитанціями про сплачені засобах. Наслідком стало звернення до суду з метою відшкодувати втрати. Суд триває і є надія на позитивний результат...

Зверніть увагу, що при покупці квитків через Інтернет ви підтверджуєте, що ознайомлені з правилами авіаперевезень (документ ніхто не читає, але все відразу ставлять галочку, що ознайомлені), не надаючи цьому особливого значення. А це помилка.

Якщо ви часто користуєтеся літаком як видом транспорту, то виділіть хоча б один раз півгодини на прочитання правил авіакомпанії. Це зробить вас більш обізнаними і допоможе зняти цілий ряд проблем в майбутньому.

Ми розуміємо, що будь-яка компанія (у т. ч. і авіаперевізник) зацікавлена ??в мінімізації своїх витрат і втрат. Але не можна це робити врозріз із законом. Інакше це загрожує втратою репутації і клієнтів компанії. Тому суд у таких випадках залишається єдиною надією на відновлення справедливості.

Иван Герасименко,

адвокат,

директор компании «Investment Service Ukraine»