Зміни в Законі « Про страхування »: чого чекати іноземним страховим компаніям і страхувальникам

конструктор договоров Украина

Зміни у нормативну базу, яка регулює діяльність страхового ринку, на мій погляд, завжди актуальні - вже дуже довго ця сфера фінансової діяльності перебувала в правовому застої і практика суттєво пішла вперед від її нормативного регулювання. Тим більше що ці зміни внесені в основний нормативний документ, що регулює страховий ринок - Закон України « Про страхування». І ці зміни практично включають «зелене світло » іноземним страховим компаніям. Однак не будемо надмірно оптимістичні. На мій погляд, в поспіху « відкривання вікна » іноземним страховим компаніям, ми традиційно «обважнює » і заплутуємо саму процедуру « відкриття вікна» для даних страхових суб'єктів у прийнятих змінах.

Але давайте будемо послідовні.

По-перше, правова конструкція, яку визначає законодавець, що ліцензію на здійснення страхової діяльності отримує представництво у формі філії іноземної страхової компанії, не зовсім відповідає нормам українського законодавства. Ліцензію на право здійснення тієї чи іншої діяльності отримує юридична особа, а не його підрозділ. Інакше можна допустити ситуацію, що правом здійснення діяльності наділяється не всі юридична особа, а тільки його частина - структурний підрозділ.

Так, згідно з ч. 1 і 3 ст. 95 ЦК України філією є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює всі або частину її функцій. Філії та представництва не є юридичними особами.

Таким чином, більш правильної юридичної конструкцією суб'єкта ліцензування для страховика - нерезидента було б формулювання про те, що « ліцензія видається страховику - нерезиденту, зареєстрованому в Україні представництво у формі філії такого нерезидента ».

По-друге, слід окремо зупинитися на умовах, що дають право страховику - нерезиденту відкрити філію в Україні. Що ж повинні виконати або забезпечити ці « щасливчики » ?

а) одним з критеріїв є наявність між уповноваженими органами по здійсненню нагляду за страховими компаніями, меморандумів (укладених угод) про обмін інформацією. Не думаю, що багато іноземні держави та їх органи з нагляду за страховою діяльністю можуть похвалитися наявністю таких меморандумів (укладених угод) про обмін інформацією з Україною;

Питання про те, чи буде вигідно страховикам - нерезидентам відкривати представництва в Україні, залишається відкритим

б) неофшорний статус страховика - нерезидента повинен бути підтверджений висновком торгово - економічної місії. Чиєю країни має бути ця торгово - економічна місія - України або країни реєстрації страховика - нерезидента - законодавець не уточнює. Хоча підтвердження (ідентифікація) такого статусу традиційно входить до компетенції податкових (фіскальних) органів країни реєстрації страховика - нерезидента. Така ідентифікація в основному зводиться до підтвердження факту, веде або не веде такий резидент комерційну діяльність на території місця реєстрації, так як однією з обов'язкових умов статусу офшору є відсутність комерційної діяльності на території місця реєстрації. Як ці питання будуть встановлювати торгово - економічні місії, залишається під питанням;

в) цікавим є критерій наявності письмового безвідкличного зобов'язання страховика - нерезидента про безумовне виконання ними своїх зобов'язань. На відміну від безвідкличного акредитива, як виглядає цей новий гарантійний документ, який механізм його пред'явлення до виконання і яка його правова природа - невідомо;

г) про критерії наявності взаємних зобов'язань країни реєстрації страховика - нерезидента реєструвати аналогічні філії українських страхових компаній говорити не доводиться. Такі права встановлюються, в основному, двосторонніми або багатосторонніми міжнародними угодами, підписаними на рівні урядів даних країн. Які іноземні держави, на сьогодні, взяли на себе такі зобов'язання, залишається під великим питанням.

д) критерій наявності депозиту страховика - нерезидента в Україні в 1 млн. євро і 10 млн. євро теж викликає правомірне питання: а чи буде для нерезидента фінансово виправданим заморозити на невизначений період такі фінансові ресурси, в надії їх « покриття» фінансовими результатами від страхової діяльності в Україні, при сьогоднішньому стані ринку ?

Слід також задуматися про покриття вимог страхувальників, застрахованих осіб, вигодонабувачів та кредиторів за рахунок активів філій страховиків - нерезидентів, а в разі їх недостатності за рахунок гарантійних депозитів, як це передбачено у змінах. Таким чином, встановлюючи першочерговість стягнення непокритою заборгованості представництва страховика - нерезидента за рахунок його активів, законодавець не встановлює вимог до даних активів філій до їх розміром та структурі при реєстрації такої філії в Україні.

ВИСНОВОК:

Питання про те, чи зможуть страховики - нерезиденти обгрунтувати і подати документи за вищевказаним критеріям і чи буде їм вигідно відкривати представництва під такі умови сьогодні на Україні, залишається відкритим.

Олег Давиденко,

керуючий партнер Юридичної фірми « ARIES »