Реформа в сфері реєстрації речових прав на нерухоме майно. Погляд зі сторони

конструктор договоров Украина

Ви вже багато чули або читали про реформу в сфері оформлення прав на нерухоме майно, про обмеження повноважень місцевих БТІ та державний орган, який всі називають «Укрдержреєстр».

Існує багато як противників, так і прихильників змін, які були впроваджені. Оптимістично налаштовані спеціалісти в сфері нерухомості, висловлювали думку, що необхідно почекати, щоб нормалізувалася робота органу, який здійснює державну реєстрацію прав. Вже пройшло два місяці як громадяни відчувають на собі дію покращень і можна цілком тверезо і без зайвих емоцій говорити про перші досягнення та провали. Нижче, ми вам розповімо про об'єктивні здобутки та недоліки впровадженої реформи та пояснимо, як це відображається на звичайних громадянах.

Досягнення

1. Реєстр

Основною метою держави є створення єдиного реєстру речових прав на нерухоме майно, власником якого є держава в особі Міністерства юстиції, а управителем цього реєстру є Державна реєстраційна служба України. З початку 2013 року дані Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Державного реєстру іпотек та Державного реєстру обтяжень рухомого майна будуть «підтягуватись» до одного потужного реєстру з назвою «Державний реєстр речових прав на нерухоме майно». В першу чергу створенням такого реєстру обумовлюють зменшення бюрократичного навантаження і це є дійсно правдою і першим досягненням реформи. Але необхідно розуміти, що існування такого потужного реєстру з величезною кількістю інформації про всіх власників землі, житлової і нежитлової нерухомості, починаючи від рядового громадянина і закінчуючи головою держави, – це в першу чергу важіль впливу, ну і звичайно дуже зручний інструмент у державному управлінні.

2. Перемога над корупцією

Як стверджували політики, місцеві органи БТІ були місцем процвітання відпрацьованих корупційних схем. Скоріш за все, основним методом уникнення корупції в реєстраційній службі була ідея прийняття всіх державних реєстраторів на державну службу, а отже, поширення на рестораторів дії закону про запобігання та протидію корупції.

Оскільки саме Київське БТІ державні діячі та національні ЗМІ зображали як апогей корупції, було зрозуміло, що до Реєстраційної служби міста Києва буде прикута величезна увага. Мабуть, саме тому було застосовано найдієвіший метод боротьби з корупцією – фізичні перешкоди. У двох приміщеннях, де працюють державні реєстратори Реєстраційної служби міста Києва і де в тому числі організовано прийом документів, діє контрольно-пропускна система. Тобто ніхто, просто з вулиці, не може зайти до державного реєстратора з метою вирішення власних питань. Також слід звернути увагу, що прийом документів організовано через дуже незручні віконця, які значно ускладнюють можливу дачу хабара за позачерговий прийом документів.

3. Рівність

Саме чомусь в сфері державної реєстрації прав на нерухоме майно було вирішено застосувати принцип рівності. Знову ж таки, порівнюючи з Київським БТІ, де право власності можливо було зареєструвати за 3, 7 або 14 робочих днів, в державній реєстраційній службі було вирішено застосувати рівний підхід до всіх власників нерухомості і встановлено уніфікований строк розгляду заяви про реєстрацію права власності у 14 робочих днів. Такий же підхід застосовано і при встановленні тарифів за надання послуг, де 119 грн. необхідно сплатити за проведення державної реєстрації прав або обтяжень та 120 грн. за видачу витягу з реєстру прав. Вказані кошти сплачує кожний власник чи співвласник нерухомості.

Недоліки

1. Повна готовність

Обмеження повноважень БТІ в частині реєстрації прав на нерухоме майно і передача таких повноважень Державній реєстраційній службі України повинна була відбутися ще 1 січня 2012 року, але у зв'язку із неготовністю Державної реєстраційної служби виконувати фактичні обов'язки передача повноважень була відкладена. На жаль, як ми бачимо, після передачі повноважень на початку 2013 року не можна сказати, що Державна реєстраційна служба готова і в змозі виконати всі покладені на неї обов'язки. Наприклад, в Києві з початку січня було організовано прийом документів на реєстрацію права власності та обтяжень не нерухоме майно в приміщенні по проспекту Повітрофлотському, 76-г. Слід звернути увагу, що документи приймають виключно після оплати обов'язкових платежів, а найближчий банк знаходиться в терміналі Б аеропорту Жуляни. Будівля, де здійснюється прийом документів, знаходиться глибоко у дворах і не обладнана необхідними зручностями.

Вже після чисельних скарг про шалені черги та декілька телевізійних сюжетів на цю тему було відкрито ще два приміщення, в яких організовано прийом документів, за адресою: просп. Бажана, 7-є (куди переведено працювати частину державних реєстраторів) та вул. Верхній Вал, 32.

Таке удосконалення не призвело до покращення, оскільки для того, щоб подати документи, необхідно зайняти чергу, записавшись в список, контроль над яким здійснює роздратований натовп.

Посадовці Мін'юсту запевняли про значне спрощення, зрозумілість та ліквідацію бюрократії в процедурі реєстрації, але цього не відбулося. Жодний центр з прийому документів у місті Києві не обладнаний безкоштовною консультацією, але біля кожного центру відкриті приміщення, де можна зробити копії документів, купити бланк заяви та листівку з реквізитами для сплати платежів (вартість кожного папірця – 1 грн.). У приміщеннях відсутні будь-які зразки документів по заповненню заяв та відсутні вичерпні переліки документів, які необхідно подавати.

2. «Перемога над корупцією»

Звичайно, зазначені вище методи боротьби з корупцією мають певні результати, але всі (і в першу чергу очільник Мін'юсту), хто скаржився на корупцію в БТІ, не звертають увагу на те, що, наприклад, до Київської реєстраційної служби перейшли працювати на посади державних реєстраторів ті ж самі реєстратори та працівники Київського БТІ.

Тому постає запитання професійної придатності. Звичайно, в бувшому реєстратори БТІ працюють значно швидше та знають законодавство значно краще за тих реєстраторів, які протягом півроку проходили курси. Слід звернути увагу, що не лише реєстратори, а й навіть ті працівники, які приймають документи, роблять це в два рази довше, ніж це було в БТІ.

3. Свято для шахраїв

Державний реєстр речових прав на нерухоме майно синхронізовано з реєстром права власності на нерухоме майно, який почав працювати в місцевих БТІ приблизно з 2009 року, а наприклад в Київському БТІ з червня 2010 року. В цей електронний реєстр вносилася інформація про власників нерухомого майна. Тобто зараз державні реєстратори та нотаріуси мають доступ до цієї інформації, але приблизно 20 % нотаріусів в Києві готові самостійно переносити інформацію в державний реєстр речових прав на нерухоме майно та створювати обліковий номер майна.

Інформація про власників та правовстановлюючі документи на нерухомість, право власності на яку було зареєстровано до червня 2010 року, зберігається в реєстраційних книгах та реєстраційних справах, які є власністю БТІ. Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України прийнятого 4 лютого 2013 року органам місцевого самоврядування рекомендовано передбачити для державних реєстраторів речових прав на нерухоме майно, з метою належного опрацювання ними запитів, безкоштовний доступ до матеріалів технічної реєстрації, реєстраційних книг, а також архівних справ. Також цим розпорядженням передбачено, що місцеві органи влади будуть облаштовувати робочі місця державних реєстраторів речових прав на нерухоме майно в приміщеннях, де до 1 січня 2013 року розташовуються реєстратори бюро технічної інвентаризації. Це було зроблено, оскільки місцеві БТІ не надавали жодної інформації з реєстраційних і архівних справ, державним реєстраторам.

Збільшення випадків шахрайства, зумовлене самою системою реєстрації прав власності, яка створює всі передумови для цього. Нотаріусам надали повноваження державних реєстраторів, але нотаріус не понесе відповідальності за реєстрацію підробленого правовстановлюючого документа, посилаючись на той факт, що він не є експертом в цій сфері і не мав можливості визначити, чи був документ підроблений.

Шахраї можуть задіяти таку схему: отримують копії правовстановлюючих документів та копії паспортів власників нерухомості, підроблюють їх (попередньо змінивши фотокартку в паспорті) та подають для повторної реєстрації до Укрдержреєстру. Після їх реєстрації шахраям залишається тільки прийти до будь-якого нотаріуса і продати квартиру від імені реального власника.

ВИСНОВКИ:

На жаль, реформа у сфері реєстрації речових прав на нерухоме майно, як і більшість реформ у нашій державі, не пройшла успішно. Звичайно, задум досить гарний і повинен був полегшити життя звичайним громадянам, але невідпрацьованість системи, поспіх у впровадженні реформи, неякісний підбір кадрів та інші фактори вплинули на те, що поки що реформа принесла більше проблем, ніж користі. Вийшло так, що хотіли як найкраще, а вийшло як завжди.

Андрій Вагін,

юрист Юридичної фірми «ПРАВОВЕСТ»